lördag, november 04, 2006

Trilobiten 29 maj 2006

Låt oss slå fast det först som sist; Trilobiten borde q-märkas. Märkligt nog finns det såna här ställen kvar i vårt land. Inredningen är elegant 1950-tal, med matsalsstuk, de svävande tygkloten med små sydda hål från då det begav sig hänger kvar, vita och fräscha, direktionsrum med maffig 1800-talskonst i guldramar, schysst uteplats med Tarkovskijstämning och vita ståltådsmöbler från 1950-talet. Möblerna i matsalen är nya, men resten är mycket bra. Dubbelsvängdörrarna i glas med ek och mässingshandtag är opraktiskt statusgivande och kvar sen orten var centrum för ytongtillverkning. Man gläds.

Det här är ett av PellePlopps favoritställen. Mymlan hänger gärna med, men inte för ofta, eftersom det bara finns en rätt på menyn som räknas som MAT för henne (lilla ärtprinsessan).

På Trilobiten serveras rejäl mat för rejäla karlar. Dessa utgör också huvudparten av gästerna vid lunchtid. Samtliga verkar vara stammisar. Värdinnan morsar och frågar om ditten och datten. Hon är ett socialt geni. Stället känns familjärt och hemtrevligt den imponerande takhöjden till trots. Menyn innehåller rätter som lövbit, pyttipanna och bräckt skinka med ägg, samt dagens. Och räksallad, som tur är.

Just den här dagen äter PellePlopp kalops, eller kanske lappskojs eller pyttipanna. Portionerna räcker till en trebarnsfamilj i Stockholm. Mymlan beställer sin MAT: räksallad.

Kära vänner. Räksallad låter prosaiskt, och onekligen var det med en återhållet uppgiven suck som Mymlan valde räksallad första gången PellePlopp entusiastiskt bar in henne över tröskeln för att visa “sin” Trilobit.
- Utan Rhode Island, tack, sa Mymlan och kände sig som en riktig stadsråtta.
- Javisst, log den vackra värdinnan varmt och fick Mymlan att känna sig som om hon gjorde stället ett tjänst som valde bort såsen.

Nu besöker vi Trilobiten för tredje eller fjärde gången tillsammans och värdinnan känner igen IngenRhodeIslandkvinnan och ler välkomnande. PellePlopp har väl varit här en sisådär tjugo gånger, men är inte igenkänd; det gnager tydligen, för han muttrar lite bakom matberget på andra sidan bordet.

Till saken: räksalladen är underbar. Fina, spänstiga, rikliga tronar de små rosa kurvaturerna på ett berg av fräschaste knispriga grönsaker. Två rejäla burkssparrisar kröner skapelsen. Och portionen är lika stor som tallriken. Att bli mätt är det bästa Mymlan vet.


Trilobiten, Yxhultsvägen 11, Hällabrottet

Mat och dryck: **
Service: ****
Miljö: ****


Kommentar: Det finns en fin och fräsch salladsbuffé också. Trevligt och oväntat kompliment till den standardiserade menyn.
PS. När vi var där igår kändes PellePlopp igen. Han log hela lunchen. Däremot hade sparrisen rationaliserats bort... :-(

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mymlan & PellePlopp!
Det var intressant läsning & dessutom både informativ som underhållande. Jag har skrattat en hel del under läsningens gång; mest åt den glömda sparrisen som inte fanns med i slutet & även åt dig Pelle; att inte bli igenkänd.
Det är ju så att vissa personer stannar kvar i minnet pga det som sker just då & då kommer man ihåg även den andra ( dig ) så du är inte glömd. Det som var smickrande var att ni trivdes & kom tillbaka flera ggr :). Jag har inte vetat om att den här bloggen fanns ( blev tipsad av en vän ) så det värmde verkligen det ni skrev om Trilobiten...och om mig. Jag är inte kvar på Trilobiten däremot är jag & min man på Kumla Stadshotell som vi har fram till 30/9-08. Jag jobbar för det mesta hemma med bokföringen, så har ni vägarna förbi Kumla & jag inte är där så tar min man hand om er! Bara hänvisa till bloggen så förstår han; vore kul.
Ha det gott i sommarvärmen ;)
Hälsningar Trilobiten´s före detta värdinna !

Hemulen sa...

Shit! jag visste inte att det fanns ett stadshotell i Kumla. Hur kunde jag missa det? Stadshotell, dä ä mitt liv dä se. Nu hinner vi inte dit i september. Ve och fasa.

/Plopp

Karin Cassel sa...

Hej!
Kul att du hittat hit!
Vart tar ni vägen efter september då? Vi förföljer er gärna. Sen ni slutade har vi inte besökt Trilobiten; vi är rädda att bli besvikna.

Anonym sa...

Hej Pelle & Karin !!
Visst fanns det Stadshotell i Kumla,,men inte nu längre för vi har lagt ner vår verksamhet där som ni säkert läst om i Nerikes. Nya ägare kommer 1/1-09....så detär stängt tills dess. Ja, vad jag ska göra? Lata mig så länge jag kan, har bokföringen också,men jag jobbar också med hudvård (har gjort länge )och dels med BioSlim. Något som jag tror skulle vara av intresse för dig Karin ( efter & ha läst om vikt & sånt i dina bloggar). Ja,vi ska inte öppna något nytt här, inte nu iaf. Men vi har hus i Kroatien & marker där,,,kanske bygger vi sommarhus som vi hyr ut, & jag kan introducera BioSlim & Galvanisk Spa där,,vem vet,,har många ideér ! Ja, så har vi det ! Ganska skönt,,men om du vill komma i kontakt med mig ändå så går det bra på min mob. 0736-199196
Ha det gott så länge, själva reser vi till Rom nu på söndag :) det ska bli underbart...äta riktigt god mat & besöka Cafe Grecco som vi glömde sist vi var där.
Hälsningar Branka M

Karin Cassel sa...

Branka! Vi kommer till kroatien! Dit längtar vi båda och har drömt om länge. Bygg klart nu och hyr ut till oss!

Karin

Anonym sa...

Hello !
Har inte varit på sidan på ett tag,,sorry,,såg nu ditt inlägg. Tänka sig att det är så kul att läsa det ni skriver,,verkligen mycket inspiration. Har verkligen lust & följa med på era matrundor,,låter jättekul! Sånt hade jag inte tid med när jag jobbade så mycket. Ja, Rom var underbart,,en gång där så återvänder man igen. Vi hittade Café Grecco,det var så fint inrett, men i min lilla kopp med espresso fick man bara sippa på, fanns inte mycket kaffe där inte ca 4 cl,,snålisar!!
Jadå Karin, jag lovar att vi ska bygga,,vi reser ner ca 3/5 med tåg från Hamburg...Trieste,underbart att slippa köra, vi har gjort den resan över 20 ggr. man tröttnar på att sitta på helspänn hela tiden. Jag lovar att vi säger till när det är klart så får ni jättegärna komma ( bygget ). Googla lite på vår stad som heter "Porec " eller gå in på Youtube.com. Sen så har vi min stad som heter " Zadar ", där skulle ni också trivas. Men vi får hålla kontakten, skulle ni vilja resa innan vi har byggt klart så kan jag hjälpa er med språket & hjälpa till med något som behövs. Varma hälsningar i kylan!! Branka

Karin Cassel sa...

PellePlopp har googlat och redan bestämt oss: han vill absolut åka till Kroatien och Porec! Vi har både åkt förbi där med tåg för längelänge sen. Det vore verkligen underbart att stanna till också. Hoppas det blir bra med din verksamhet. Ni ska väl inte bara ha spa? Det måste väl finnas mat också? Kroatisk mat?
Det var länge sen vi gick på restaurang på allvar nu. Vi längtar jättemycket!
Roligt att vi håller kontakten. Berätta hur det går för er!

Anonym sa...

Hello !
Nej då,jag ska inte bara hålla på med Spa ! Det är en idé jag har, jag har utbildning även i make up,,ja sen tänkte jag bygga en ateljé & sy på beställning ( gardiner & inredning ).
Mat finns i massor,massor med bra restauranger! I vår matlagning förekommer inte grädde & creme fraiche,,ibland, beror på vad man gör. Jag gillar grönsaker så vi ska nog odla våra egna grönsaker nära huset,,oh,det ska bli kul,,men jag tänker inte stå på torget & sälja inte, hahahaha! Det ska bli underbart att bara göra det man vill, visserligen är det så nu, men tänk dig,,solen, havet & en massa ledighet,,,musik för mina öron. Ja, vi får hålla kontakten, vi har planerat att resa i början av maj som jag skrev. När har ni tänkt er ut & resa ? Skriv lite mer om det,,,
Branka

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Karin Cassel sa...

Branka!
Nu vill vi äntligen åka till Kroatien! Hur har det gått? Har ni nåt hus som ni hyr ut?